Fat bajki szturmem wtaczają się na Stary Kontynent. Tak jak ongiś 29ery, tak obecnie tłuściochy wszelkiej maści stają się tzw. "must have" w europejskich katalogach. Do pociągu "Phatolino" wskoczył właśnie niemiecki Rose Versand.
Przypomnijmy, że Rose Versand, to firma, która narodziła się w latach 80. ubiegłego stulecia. Od początku główną formułą był sklep wysyłkowy, który od razu zaczął wydawać własny katalog, który w następnych latach stał się wizytówką niemieckiej firmy. Oprócz sprzedaży akcesoriów Rose zajmował się handlem włoskimi rowerami De Rosa i japońskimi Nishiki. W 1994 narodziła się marka rowerów Red Bull, a od 2011 roku produkowane przez firmę bicykle sprzedawane są pod nazwę Rose. Przez lata firma rozwijała sprzedaż wysyłkową ubiorów, akcesoriów i części, asortyment powiększał się, a wraz z nim katalog, który stał się wzorem dla rowerowych entuzjastów, a jego objętość urosła w ostatnich latach do prawie 1000 stron!
Dziś Rose jest jednym z liderów na rynku naszych sąsiadów. Kierownictwo inwestuje sporo pieniędzy w rozwój produktów sygnowanych własnym logiem, w szczególności rowerów. Najlepszym dowodem są bardzo nowoczesne i nietuzinkowe 29ery i 650b. Ale to TUSKER jest obecnie rodzynkiem, który przyciąga naszą uwagę.
Zbudowany jest na aluminiowym szkielecie zdolnym pomieścić 4 calową oponę. Dostępny będzie w opcji ze sztywnym widelcem oraz z amortyzatorem Rock Shox Bluto. Ważnym elementem konstrukcji są przesuwane poziome haki tylnego koła, które pozwalają w łatwy sposób przerobić jednoślad na singla lub wielobiegowego wszędołaza. Główka ramy jest oczywiście poszerzana w dolnej części (tapered). Projektanci z Rose nie kombinowali z geometrią. Ta jest sprawdzona, dzięki czemu Tusker będzie dobrym kompanem w każdych warunkach na trasie.
rozmiar ramy | M | L |
M | L | |
- Skok przedniego zawieszenia | 80 | 80 |
- Rekomendowany wzrost | 160-182 | 183-200 |
- Rozmiar koła | 26 | 26 |
A - długość rury podsiodłowej | 430 | 470 |
B - Górna rura | 595 | 630 |
C - wysokość główki ramy | 125 | 135 |
D - kąt główki ramy | 69° | 69° |
E - Kąt nachylenia rury podsiodłowej | 73° | 73° |
F - BB Drop | -50 | -50 |
G - długość rur dolnego trójkąta | 444-459 | 444-459 |
H - rozstaw osi | 1121-1136 | 1156-1171 |
K - Zasięg | 414 | 447 |
L - stack | 590 | 600 |
M - Długość korby | 320 | 320 |
N - wielkość przekroku / 100 mm od środka suportu | 677/706 | 701/712 |
Tradycyjnie Rose wyposaża swoje jednoślady w przemyślany i dobrze zestrojony osprzęt. Niemiecki fat bike będzie dostępny jako dwa gotowe modele: Tusker 1 i Tusker 2.
Tańsza "Jedynka" w naturalnym kolorze aluminium otrzymała aluminiowy sztywny widelec sygnowany logiem Rose, napęd Shimano XT/SLX, korbę Race Face Ride 30Z, hamulce Shimano Deore. Koła to również produkt "własny": 80mm obręcze i piasty na łożyskach maszynowych. Obuto je w sprawdzone opony Vee Rubber H-Billie 26x4.25". Pozostałe komponenty to między innymi kierownica i mostek Spank Oozy Trail, sztyca Easton EA70, siodełko i chwyty od Ergona. Tusker 1 waży między 14 a 15kg w zależności od konfiguracji i kosztuje 1199Euro.
"Dwójka" to zdecydowanie bogatsza opcja. W wyjściowym zestawie dostajemy karbonowy widelec i 11-rzędowy napęd Sram X01. Wymieniono opony na lżejsze Schwalbe Jumbo Jim Snakeskin 26x4.0". Zamontowano mocniejsze hamulce Sram Guide R oraz bardziej ekskluzywne części, choćby kierownicę i jej wspornik Race Face Turbine. Lepsze części zaowocowały spadkiem wagi do 13.5kg - tak twierdzi producent.
Za taką konfigurację trzeba dopłacić 700 Euro - razem 1899 europejskich "dolarów".
W obu przypadkach kwota ta rośnie jeszcze bardziej, gdy w miejsce sztywnego sztućca pojawia się RS Bluto - jedyny na rynku amortyzator pod tłuste koła.
Niewątpliwie oferta Rose wydaje się być konkurencyjna w stosunku do bardziej znanych marek, jak Spec czy Trek. Jesteśmy ciekawi, kiedy pierwsza tłusta róża zawita do Polski.
Michał Śmieszek