Lecimy dalej, bo 29+ wciąga. Otóż amerykański, kultowy SURLY, który rozpoczął całą zabawę w 29+ wprowadzając na salony potwora Krampus'a, poszerzył ofertę o kolejnego fat bajka, tym razem jednak o zdecydowanie turystycznym przeznaczeniu. To "camper" na 29 calowych oponach.
Michał Śmieszek
Mowa o modelu ECR, o którym w komentarzu w poprzednim artykule wspomniał kolega Ivan. Surly, swoim starym zwyczajem bardzo dobitnie opisuje genezę jego powstania. ECR jest dziecięciem powstałym z trójkąta jaki połączył najbardziej znane fat bajki ze stajni Surly: Krampus'a, Ogra oraz turystyczną kolarkę - Long Haul Tucker.
Najlpszym okresleniem dla grubego ECR'a jest wszędołaz i włóczykij. Tak jak dobry i stary Ogr, nowy "29er plus" pozwoli na siebie założyć juki, błotniki, bidony, radio, kocher, namiot i łóżko wodne...i to bez najmniejszego konfliktu z tarczówkami z przodu i z tyłu. Ale to nie jedyna zaleta. Kolejną jest możliwość bezproblemowego montażu dowolnego napędu - od singla, poprzez klasyczne zmieniarki, aż po wielobiegowe piasty planetarne włącznie z kultowymi produktami Rohloffa, dla których przygotowano specjalne gniazdo. Haki tylnego koła są identyczne jak te w modelach OGR oraz TROLL - poziome
Do budowy wykorzystano najlepszy na świecie i stary jak świat, materiał - stal Cr-Mo 4130. Rurki głównego trójkąta są podwójnie cieniowane, spawane metodą TIG i lakierowane proszkowo. Gniazda hamulca w standardzie IS schowano wewnatrz tylnego trójkąta. Dla komfortu średnica sztycy to zaledwie 27.2mm. Co ciekawe, 3 calowa opona 29 nie wymaga stosowania poszerzonego suportu - wystarczy 73mm.
Jeszcze odnośnie napędu. Jak każdy fat-bike tak również ECR ma swoje ograniczenia, które dotyczą konfiguracji klasycznych, zewnętrznych zębatek. Z przodu można stosować mechanizmy korbowe trzy-, dwu- i jednorzędowe. W przypadku "trzyblatu" maksymalna szerokość opony spada do zaledwie 2.5" tak aby zapewnić bezpieczny prześwit. Najlepiej sprawdza się jednak dwublat w opcji 29T/39T.
Geometria wygląda następująco:
xSmall (14) | Small (16) | Medium (18) | Large (20) | xLarge (22) | xxLarge (24) | |
---|---|---|---|---|---|---|
Seat Tube Length (Center-Top) |
356.5 | 406.4 | 457.2 | 508.0 | 558.8 | 609.6 |
Top Tube Length (Center-Center) |
542.0 | 547.4 | 562.8 | 582.4 | 597.2 | 618.3 |
Effective Top Tube Length (Center-Center) |
560.0 | 575.0 | 595.0 | 615.0 | 630.0 | 645.0 |
Head Tube Angle | 69.5 | 69.5 | 69.5 | 69.5 | 69.5 | 69.5 |
Seat Tube Angle | 72.5 | 72.5 | 72.5 | 72.5 | 72.5 | 72.5 |
BB Drop | 80.0 | 80.0 | 80.0 | 80.0 | 80.0 | 80.0 |
Chainstay Length | 451.0 | 451.0 | 451.0 | 451.0 | 451.0 | 451.0 |
Wheelbase | 1069.5 | 1085.5 | 1106.6 | 1127.8 | 1136.0 | 1152.2 |
Standover Height | 717.6 | 753.4 | 789.0 | 822.7 | 855.7 | 889.0 |
Head Tube Length | 85.0 | 90.0 | 100.0 | 110.0 | 125.0 | 140.0 |
Fork Length | 468.0 | 468.0 | 468.0 | 468.0 | 468.0 | 468.0 |
Fork Rake | 47.0 | 47.0 | 47.0 | 47.0 | 47.0 | 47.0 |
Stack | 591.5 | 596.2 | 605.5 | 614.9 | 628.9 | 643.0 |
Reach | 384.2 | 398.5 | 416.1 | 433.8 | 436.7 | 447.6 |
Jak widać w porównaniu do "wyścigowego" ojca - Krampusa, ECR jest typowym trekkingiem - mułem pociągowym, tak jak życzy sobie tego producent. Kąty są spokojne, tak aby wykorzystać stabilność i komfort jaki oferują grube opony. Poza tym od "ścigania się" i ciasnych zakrętów jest Krampus.
Nie wymyślano technologii od nowa, dlatego Surly ECR ma łożyska sterów o standardowej średnicy 34mm i takie same, zwykłe piasty na przód i tył - 100/135mm. Jak przystało na sprzęt, który musi znieść jazdę w naprawdę ekstremalnych warunkach, cięgna przerzutek oraz np. mechanicznych tarczówek są puszczone po calaku w pełnym oplocie. Domyślnie Surly proponuje montaż sztywnego widelca, ale można bez problemu wcisnąć amortyzowany sztuciec o skoku 80mm. Tylko po co, skoro ograniczy to nośność roweru, oraz bardzo utrudni lub wręcz uniemożliwi założenie 3 calowego kapcia i 50mm obręczy.
ECR dostępny jest jako gotowy rower. Na wyposażeniu znalazły się przednia przerzutka SLX ze specjalnym adapterem DM pod 28.6mm, tylna zmieniarka DEORE RD-M591 9sp, kaseta Deore 12-36T, korby Surly Enduro. Zmianą biegów zawiadują manetki Microshift SL-T09, tanie i przyzwoite.
Amerykanie stosują sprawdzone komponenty do budowy kół. Tu zastosowano fabryczne obręcze Rabbit Hole 29+, szprychy DT Swiss Competition 2.0/1.8 oraz gumowe kapcie Surly Knard 29x3.0" w wersji drucianej. Wspomniany wcześniej, standardowy rozstaw obu osi pozwolił wykorzystać przednią piastę Surly Ultra New Disc oraz tylną Shimano FH-M529. Do wyhamowania potwora producent proponuje mechaniczne, niezawodne tarczówki AVID BB7 oraz kompatybilne klamki AVID FR-5. Do kompletu dorzucono tarcze 180/160mm, choć np. przedni widelec spokojnie pomieści 203mm.
O cenę nie pytajcie - jest zabójcza dla polskiego portfela, ale z ciekawości możecie spytać polskiego przedstawiciela Surly ile złótówek przyjdzie za niego zapłacić.
Na sam koniec tej reklamy chłopaki z Surly najbardziej podkreślają jeden najważniejszy element wyróżniający ECR ponad resztę - koła 29+ dające niesamowitą swobodę jazdy w naprawdę trudnych warunkach. Wystarczy sobie wyobrazić, że efektywna średnica opony 29+ to blisko 31 cali.