Koła
Mimo, że w ultramaratonach nie jeździ się zbyt szybko, każdy drobny szczegół ma znaczenie. Lepsza aerodynamika, czy niższa waga mogą dać jakąś drobną minutę zysku w każdej godzinie, co w skali maratonu takiego jak MRDP może mieć realny wpływ na końcowy wynik. Niewątpliwie dobre koła to jeden z najważniejszych elementów roweru szosowego, a ja dzięki uprzejmości firmy Giant, mogłem przetestować ich karbonowe koła Giant SLR 2 42 Disc.
Maciej Paterak
Czytaj więcej: Szybko, jeszcze szybciej - test kół Giant SLR2
Bardzo lekkie obręcze karbonowe dla kogoś z wagą cirka 100 kg, wydawały mi się jeszcze niedawno nieosiągalne. Nie tylko, że nie będzie deklaracji producenta tej wytrzymałości, a praktycznie, że takie obręcze mogą nie być, nie do zajechania :) Po przeczytaniu testu Bartka i zapoznaniu się z ofertą Nextie wybór padł na obręcze Ultralight 29". A co, ultralekkie, niech się dzieje...zobaczymy...
I zobaczyłem, a poniżej nad testem moje podsumowanie po całym sezonie.
Ryszard Biniek
Bardzo lekkie obręcze karbonowe dla kogoś z wagą cirka 100 kg, wydawały mi się jeszcze niedawno nieosiągalne. Nie tylko, że nie będzie deklaracji producenta tej wytrzymałości, a praktycznie, że takie obręcze mogą nie być, nie do zajechania :) Po przeczytaniu testu Bartka i zapoznaniu się z ofertą Nextie wybór padł na obręcze Ultralight 29". A co, ultralekkie, niech się dzieje...zobaczymy...
Ryszard Biniek
Kiedy mamy już wypasiony rower, jeden albo kilka, z karbonową ramą i pełną grupą XTR’a, wówczas przychodzi taki moment, kiedy to zastanawiamy się, co by tu jeszcze lepszego upchnąć? Eureka - nowe, karbonowe koła, to będzie czad. Lepsze rafki to często końcowy element rowerowej układanki, który albo odpuszczamy, albo zostawiamy na lepsze czasy.
Bartosz Bidas
Gdy planujecie więcej niż jedno dziecko, to musicie wiedzieć, że każdy nowy potomek w rodzinie oznacza przyrost około 5-10kg masy ciała w zależności od skali uzależnienia, wielkości lodówki i paru innych czynników. A wtedy...to już tylko Dartmoor Rocket 29
Michał Śmieszek
Czytaj więcej: Gdy hoola hoop na ciebie pasuje: Dartmoor ROCKET 29
Był, jest i będzie podział na zwolenników i przeciwników kół systemowych. Dla jasności, ja należę do tych pierwszych. Tak się jednak złożyło, że do tej pory nie miałem okazji jeździć na francuskich gotowcach. Za to wiele tysięcy kilometrów przejechałem na kołach zbudowanych na tradycyjnych, mocnych obręczach Mavic TN 719. Nigdy mnie nie zawiodły, czy tak będzie z Crossmaxami?
Ryszard Biniek
"Crossride moje koło, jednak Tyś najlepsze jest. Już mnie nie opuścisz, nie, nie będę sam. Mówią Francja to nie wszystko, można bez niej żyć. Lecz nie wiedzą o tym, że najgorzej w życiu to, kwadratowe koła mieć, kwadratowe koła mieć". Czy aby na pewno? W necie krążą o nich legendy tworzone przez obie strony - hejterów i wyznawców kultu Mavica. Gdzie leży prawda?
Michał Śmieszek
Czytaj więcej: Długodystansowy test kół Mavic Crossride 29 - Grande Finale
Koła powinny być zaraz po ramie jednym z najważniejszych komponentów roweru na który powinniśmy zwrócić uwagę, a szczególne ma to znaczenie przy rowerach na dużym kole. Poszukiwań dobrych toczydełek nie ma końca. WTB w 2012 roku uraczył nas nowymi obręczami do 29er. Są to WTB Frequency i19 oraz Frequency i23. Jak się mają koła na tych nowościach, a zwłaszcza i23?
Ryszard Biniek
Gdy delikatnie jeździmy po północnej części Polski i jeszcze ważymy statystyczne 75kg to w zasadzie nie sposób zbudować koła, co do których będziemy mieć zastrzeżenia, o ile zaplecie je fachowiec, a piasty nie będą mocno chińskie. Problemy zaczynają się, gdy chcemy trochę poszaleć, jeździmy dużo, błoto nie jest nam obce, a do tego ważymy swoje. Wtedy zaczyna się gimnastyka z doborem komponentów
Mateusz Nabiałczyk
Czytaj więcej: Test pancernych kół 29er - Sun Ringle Equalizer 27 + Hope Pro 2 Evo
Jeden z grzechów głównych rowerów na dużym kole, czyli większa waga kół, a zwłaszcza masy rotującej powoli zaczyna być coraz skuteczniej rozgrzeszany. Na rynku pojawia się już coraz więcej lżejszych zestawów kół, obręczy oraz piast. Firma WTB znana z doskonałych produktów i jeden z pionierów opon 29” również dołączyła w bieżącym sezonie do wyścigu o coraz lżejsze i lepsze koła także do 29erów. Wszystko oczywiście już w systemie bezdętkowym. O nowościach WTB na 2011 pisałem tutaj. Teraz w moje ręce dostały się pierwsze w Polsce WTB Stryker TCS Cross Country 29”. Jakie wrażenia i odczucia będą po „odchudzeniu” kół w moim rowerze?
Ryszard Biniek
Czytaj więcej: Test kół WTB Stryker TCS Cross Country 29” (Update maj 2012)
Chyba nikt nie zakwestionuje stwierdzenia, że produkty tej marki od zawsze były skierowane do bikerów śmigających przez duże eŚ, dla których liczą się wygoda i wytrzymałość, a nie urwane w głupi i złudny sposób parę gram. Nie inaczej jest z masywnymi kołami Speed TCS. Ich waga dla każdego wycieniowanego charta z miejsca je dyskwalifikuje i wywołuje szyderczy uśmiech, ale czy do nich kierowane są koła z oznaczeniem AM? Bądź, co bądź 2,25kg to niemało, ale przyjrzyjmy się czemu, na co i dlaczego...
Tadeusz Pietrzak